Jak wybrać lokalizację firmy, aby przyniosła sukces?

Jak wybrać lokalizację firmy, aby przyniosła sukces?
19
07

Optymalne miejsce na siedzibę działalności to ważny krok na drodze do powodzenia biznesu. Bez względu na to, czy właściciel zdecyduje się na wynajem bądź kupno lokalu, czy też założenie punktu na terenie własnej posiadłości, ważne jest, aby lokalizacja była gruntowanie przemyślana.   

Zatem, czym powinien się sugerować przedsiębiorca, poszukując miejsca, które będzie stanowiło wizytówkę jego firmy i przyczyni się do rozwoju działalności?   

  • Grupa docelowa – na początku warto określić grupę docelową, a w związku z tym także potrzeby, oczekiwania i upodobania osób, które będą odwiedzały siedzibę firmy czy też prowadzony lokal usługowy.  
  • Metraż – to jedna z kluczowych kwestii, która zawęża obszar poszukiwań. Trzeba dokładnie zdefiniować potrzeby biznesu, także te, które mogą się pojawić w niedalekiej przyszłości. Sprawa dodatkowych pomieszczeń, zaplecza socjalnego, poczekalni czy recepcji wymaga przemyślenia. Każdy przedsiębiorca jest wizjonerem, dlatego jeśli już dziś przewidujesz rozbudowę firmy i zatrudnianie nowych pracowników, uwzględnij to, szacując wielkość lokalu.
  • Branża – w zależności od tego, jaki biznes prowadzimy, w poszukiwaniu lokalu powinniśmy się kierować odmiennymi wyznacznikami. Inne uwarunkowania będą w przypadku lokalu gastronomicznego, biura, sklepu czy składu budowlanego.
  • Centrum/Peryferia – w związku z branżą, w jakiej działasz pozostaje decyzja o ulokowaniu firmy w ścisłym centrum dużej aglomeracji, na jej obrzeżach czy też w małym miasteczku.  Powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, czy twój biznes wymaga prestiżowej lokalizacji. Dla przykładu, jeśli jesteś jubilerem lokal w pobliżu miejsc, w których przemieszcza się najwięcej osób, staje się niemal koniecznością.
  • Koszt – czasami uiszczanie wyższego czynszu za lokal w dobrej lokalizacji jest bardzo opłacalne. Jednak należy się zastanowić, czy wyższy koszt wynajmu nie spowoduje podniesienia cen dla klientów oraz czy nie odbije się na pensjach pracowników.
  • Konkurencja – zastanów się, w jakich miejscach Twoi klienci najczęściej robią zakupy i korzystają z usług – a szczególnie komplementarnych do tych, które oferujesz. Ponieważ wbrew pozorom, bliskość konkurencji pozwala na osiągnięcie wysokich zysków.
  • Klienci – w zależności od specyfiki Twojego biznesu, spróbuj ocenić, gdzie Twoi klienci mieszkają i spędzają czas wolny, dokąd lubią jeździć na zakupy czy też gdzie pracują. Upewnij się, czy klienci mieszkający w pobliżu Twojej firmy mogą być Twoimi potencjalnymi kontrahentami. Ponadto warto postawić się w ich roli i sprawdzić, czy miejsce jest dobrze widoczne z ulicy i jak wygląda dojazd do siedziby. Nie zapomnij potwierdzić, czy Twój sklep, punkt usługowy czy biuro, należy do strefy zatwierdzonej dla tego typu działalności gospodarczej.
  • Współpracownicy – lokalizacja Twojej firmy jest także istotna z punktu widzenia strategicznych partnerów oraz potencjalnych inwestorów, z którymi współpracujesz lub zamierzasz w przyszłości nawiązać relacje biznesowe.
  • Parking Klienci stronią od punktów sprzedaży czy usług, które nie posiadają dogodnych miejsc postojowych. To samo w pewnym stopniu dotyczy Twoich pracowników. Sprawdź, czy w okolicy Twojej przyszłej firmy znajduje się wystarczająca ilość miejsc oraz czy są one płatne. Oczywiście najlepszą opcją jest posiadanie parkingu firmowego.  
  • Komunikacja – optymalne skomunikowanie z innymi częściami miasta, bliskość ruchliwych tras lub łatwy i szybki dojazd do Twojej siedziby to nie lada atut. Docenią go nie tylko kontrahenci, lecz także pracownicy.
  • Prestiż – obecność konkurencji i renomowanych marek oraz wygląd siedziby i atrakcyjna wizualnie okolica mają niebagatelne znaczenie dla rozwoju prowadzonego przez Ciebie biznesu. Wszystko to niezwykle korzystnie wpływa na wizerunek firmy. Jednak nie każdy rodzaj działalności wymaga interesującej przestrzeni, dlatego należy dobrze przemyśleć, czy warto za nią dopłacić. Te pieniądze możesz przecież zainwestować w aranżację przestrzeni firmy.
  • Bezpieczeństwo – należy uwzględnić nie tylko możliwość przyciągnięcia potencjalnych klientów, lecz także to, w jaki sposób są postrzegane okolice Twojej firmy – czy za cenę niższego wynajmu warto lokować biznes w rejonie uważanym za „mało przyjazny”? Dobrze również zwrócić uwagę, czy w budynku jest monitoring lub ochrona, a także czy jest on dogodny dla osób niepełnosprawnych.
  • Wynajem/Zakup – pamiętaj, że nie od razu musisz szukać lokalizacji na stałe. Mimo że klienci przyzwyczajają się do siedziby firmy, to korzystnym rozwiązaniem jest wynajem na krótki czas, który pozwoli sprawdzić, czy dane miejsce rzeczywiście się sprawdza. Z kolei jeśli jesteś przekonany, że dana lokalizacja – niekoniecznie atrakcyjna w danym momencie – dobrze rokuje na przyszłość, możesz zdecydować się na inwestycję, czyli zakup większych powierzchni biurowych, usługowych czy gospodarczych, które możesz w części podnajmować. To dobry sposób na biznes i jednocześnie otwarta droga w kierunku powiększania firmy. 
Udostępnij